Tuesday, December 25, 2012

Just look at the MAP, stupid.

From Commentary, 24 Dec2012, by Rick Richman:

"The [New York] Times Don’t Need No Stinkin’ Map"

On December 7, the New York Times website ran a “correction” to Jodi Rudoren’s article on the E1 area between Jerusalem and Ma’ale Adumim (a community of about 40,000 Jews living less than two miles east of the capital). The Times acknowledged that, contrary to the article, the E1 plans “would not divide the West Bank in two” and “would not technically make a contiguous Palestinian state impossible” (emphasis added). As Israeli ambassador Michael Oren noted, one would know this if one were to “just look at a map.”

Elliott Abrams wrote that it was “just plain extraordinary” that the Times’ Jerusalem bureau chief “knows so little about the geography of the Jerusalem area that she could write such things.” He suggested a reason for her errors:

“Here’s my theory: that just about everyone she knows … know that they are true. Settlements are bad, the right-wing Israeli government is bad, new construction makes peace impossible and cuts the West Bank in half and destroys contiguity and means a Palestinian state is impossible. They just know it, it’s obvious, so why would you have to refer to a map, or talk to people who would tell you it’s all wrong?”

In an email to Politico, Rudoren said she “deeply regretted” that “on deadline, late at night and at the end of a very long couple of weeks, I used imprecise language and, yes, did not study the map carefully enough.” She asserted she consults “a broad variety of people” and that “most of the people” she associates with do not have “any particular perspective.” At Israel Matzav, Carl in Jerusalem ran an experiment to test Rudoren’s assertion, and cast some doubt on it.

Then on December 20, the Times ran an editorial entitled “The Fading Mideast Peace Dream”–and repeated the same Rudoren errors, alleging the E1 plans “would split the West Bank” and “prevent the creation of a viable contiguous Palestinian state.” What made the Times–two weeks after it knew the assertions were false–repeat them on its editorial page? The editors were not working on deadline, and they had ready access to maps. They had corrected Rudoren’s assertions not only December 7 on their website, but on December 16 in the print version of the paper, on page A3. They had presumably read Oren’s “just look at a map” article, since it appeared in the New York Daily News a week earlier.

I have a theory. The Times has a “worldview” of “political and cultural progressivism” that “virtually bleeds through the fabric of The Times,” treating certain developments “more like causes than news subjects.” Actually, it’s not a theory, and it’s not mine. The words are those of Arthur Brisbane, in his final column earlier this year, summing up his two years as the Times’s public editor. There is a logical corollary: you are not likely to become the Times’s Jerusalem bureau chief without subscribing to its worldview of Israel–one that, as the Times editorial shows, produces errors caused by something more than long weeks and nights, deadlines, and insufficient map study.
Post a Comment